Strona główna | Mapa serwisu | MacKoz-HomePage
Kalendarium
Historia polskiej motoryzacji > FSC > Kalendarium
Kalendarium


• 1938 -wrzesień rozpoczęcie budowy nowego obiektu przedsiębiorstwa Lilpop, Rau i Loewenstein na przedmieściach Lublina, w którym przewidywano uruchomienie produkcji silników, tylnych mostów i układów kierowniczych; (wybuch wojny przekreślił te zamiary ) powstanie hali montażowej samochodów osobowych i ciężarowych- opartej na licencji amerykańskiego General Motors ( źródła podają także włoskiego FIATA).
• 1948 - decyzja o powstaniu lubelskiej fabryki na kongresie Zjednoczeniowym PPS i PPR
• 1950 - powstanie Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie.
• 1951 -7 listopada powstają pierwsze pojazdy w lubelskiej fabryce
• 1954 kwiecień - rozpoczęto produkcję
• 1956 - oddano do użytku kuźnię
• 1959 - uruchomienie produkcji samochodów Żuk.
• 1959 - rozpoczęła się produkcja w wydziale kół i resorów
• 1963 - we współpracy z czeskim przedsiębiorstwem AVIA rozpoczęto produkcję  transporterów opancerzonych SKOT.
• 1973 - włączenie do FSC Zakładów Samochodów Rolniczych z Antoninka (woj. Wielkopolskie) i praw do produkcji Tarpana.
• 1973 - wzrost udziału FSC w krajowym rynku do 44,5%
• 1980 - pracownicy FSC Lublin biorą udział w strajkach Lubelskiego Lipca.
• 1993 - podpisano umowę z koncernem Peugeot, na mocy której rozpoczęto montaż w systemie SKD samochodów osobowych Peugeot 405. Rozpoczęto produkcję następcy samochodu Żuk, któremu nadano nazwę Lublin 33.
• 1995 - po zmontowaniu 3 500 egzemplarzy samochodów Peugeot 405 zakończono współpracę z koncernem Peugeot. W czerwcu FSC Lublin podpisuje z przedsiębiorstwami Daewoo Corporation i Daewoo Heavy Industries Co. z Korei Południowej umowę joint-venture. W październiku zarejestrowano spółkę Daewoo Motor Polska Sp. z o.o., która kontynuowała produkcję samochodów Żuk i Lublin. Jednocześnie podjęto prace modernizacyjne samochodów Lublin. W grudniu spółka rozpoczęła montaż, w systemie SKD, koreańskich samochodów osobowych Daewoo Nexia.
• 1996 - rozpoczęto montaż w systemie SKD samochodów AVIA i LDV, odkupiono od FSR Poznań prawo do przemysłowej produkcji samochodu Honker.
• 1997 - uruchomiono produkcję samochodów Lublin w wersji furgon, rozpoczęto produkcję samochodu Lublin II oraz Honker,
• 1998 - 13 lutego zakończono produkcję samochodów Żuk, w sumie wyprodukowano 587 500 samochodów. W pierwszym kwartale zakończono montaż samochodów Nexia, w sumie zmontowano 40 000 samochodów. Rozpoczęto w systemie SKD montaż samochodów osobowo-terenowych Musso i Korando.
• 1999 - zakończono montaż samochodów AVIA i LDV, w sumie zmontowano 3 500 samochodów. Rozpoczęto produkcję samochodów Lublin 3.
• 2001 - upadłość Daewoo Motor Polska Sp. z o.o.
• 2002 - Wytwórnia Silników Wysokoprężnych ANDORIA S.A. z Andrychowa wydzierżawia infrastrukturę produkcyjną w zakresie wytwarzania samochodów, wznowiono produkcję samochodów Lublin i Honker.
• 2003 - 22 września International Truck Alliance Limited z siedzibą w Londynie w Wielkiej Brytanii nabywa prawa dla transakcji i produkcji samochodów dostawczych, a w dniu 28 listopada powołuje i rejestruje INTRALL Polska Sp. z o.o.
• 2004 - 1 stycznia wznowiono produkcję samochodów Lublin 3 i Honker.
• 2005 - rozpoczęto sprzedaż samochodu Lublin 3Mi.
• 2006 - 15 września na terenie zakładu odbyła się prapremiera nowego samochodu dostawczego „Lubo”
• 2006 - w lutym powstaje nowy model samochodu terenowego Honker 2006.
• 2006 - w kwietniu International Truck Alliance Ltd., właściciel INTRALL Polska Sp. z o.o. nabywa aktywa, prawa intelektualne i znak towarowy PRAGA Časlov oraz prawa sprzedaży i produkcji samochodów ciężarowych Praga. We wrześniu, na targach motoryzacyjnych Internationale Automobil Ausstellung 2006 w niemieckim mieście Hannowerze, Intrall Polska Sp. z o.o. prezentuje nowa rodzinę samochodów dostawczych LUBO zaprojektowaną i stworzoną przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Intrall Polska Sp. z o.o.


Maciej Kozioł.