Fabryka Samochodów Ciężarowych
Lubelska Fabryka Samochodów Ciężarowych (nazwa nadana 1 stycznia 1951 r.) razem ze świdnicką Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego były największymi zakładami przemysłowymi na Lubelszczyźnie. Lubelska FSC pod względem ilości i wartości produkcji zajmowała jedno z pierwszych miejsc w kraju w branży motoryzacyjnej. Decyzję o powstaniu lubelskiej fabryki podjęto już na kongresie Zjednoczeniowym PPS i PPR w 1948 r. Pamiętajmy jednak, że pomysł o utworzeniu w tym miejscu (północno-wschodnia część Lublina) fabryki samochodów nie jest nowy. Już przed samą wojną w roku 1938 powstała hala montażowa samochodów osobowych i ciężarowych - oparta na licencji amerykańskiego General Motors ( źródła podają także włoskiego FIATA). Jednak działania wojenne przerwały te dalekosiężne plany. Do realizacji wcześniejszych założeń powrócono po 1945 roku. W wielu źródłach za autorów koncepcji lubelskiej fabryki podaje się nowo wybrane władze PRL, co jest oczywiście nieprawdą. Wspomniany Kongres Zjednoczeniowy jedynie powrócił do przedwojennych planów.
„W pierwszej połowie lat 90. przedsiębiorstwo podjęło montaż samochodu osobowego Peugeot 405. W 1995 roku większość akcji wykupił koreański koncern Daewoo, zmieniając firmę przedsiębiorstwa na Daewoo Motor Polska. Montowano tu m.in. modele Nexia, Musso i Korando. Po upadku Daewoo na polskim rynku w 2001 roku fabrykę przejęła od syndyka w dzierżawę spółka Andoria Motors. Od grudnia 2003 roku istnieje spółka Intrall Polska Sp. z o.o.. Od lutego 2004 roku fabryka należy do brytyjsko-rosyjskiego koncernu Intrall.” Obecnie (2007) w dawnej FSC zatrudnionych jest blisko 500 osób. Flagowym modelem ciągle produkowanym jest lublin wersja III Mi- wcześniej były wytwarzane lubliny I i II. Powrót do nazewnictwa z lat 50 jest nieprzypadkowy. W chwili obecnej trwają zaawansowane prace nad następcą lublina 51 i Żuka o wdzięcznej nazwie „Lubo”.
|